Anotace workshopů a medailonky lektorů

Staň se přírodovědcem!

Komunikační a popularizační projekt Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy

Projekt Přírodovědci.cz, založený v roce 2011, přibližuje veřejnosti svět biologie, chemie, geografie a geologie zábavnou a srozumitelnou formou. Jeho cílem je vzbudit zájem o přírodní vědy u žáků, studentů, pedagogů i široké veřejnosti. Tým projektu, působící v rámci Oddělení vnějších vztahů Přírodovědecké fakulty UK, organizuje popularizační akce, workshopy a vzdělávací aktivity pro školy, vytváří komunitu učitelů i nadšenců do vědy a vydává populárně-vědecký magazín Přírodovědci.cz.
Projekt dále provozuje webový portál www.prirodovedci.cz, YouTube kanál a sociální sítě, kde nabízí články, videa a vzdělávací materiály. Díky aktivitám projektu vzniká most mezi akademickým prostředím a školami i veřejností, který přispívá k rozvoji vědeckého myšlení a objevování světa kolem nás.

Veronika Dejmková 

Oddělení vnějších vztahů Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy

Veronika se věnuje produkci prezentačních akcí Přírodovědecké fakulty UK a projektu Přírodovědci.cz, mezi něž patří veletrhy, festivaly, dny otevřených dveří a další popularizační aktivity. Koordinuje také přípravu a realizaci odborných workshopů, zajišťuje produkci tiskových a propagačních materiálů projektu a koordinuje kampaň pro uchazeče o studium. Svou prací propojuje akademické prostředí s veřejností a přispívá k atraktivní prezentaci přírodovědných oborů a vědecké práce fakulty.

Kateřina Tušková
Oddělení vnějších vztahů Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy

Kateřina se v rámci projektu Přírodovědci.cz věnuje koordinaci katalogu aktivit pro učitele, produkci odborných workshopů a organizaci doprovodných programů. Zajišťuje také správu fakultních škol a editační dohled nad fakultním a přírodovědeckým e-letterem. Její práce propojuje svět akademické vědy s pedagogy základních a středních škol, čímž přispívá k popularizaci přírodovědných oborů a podpoře jejich výuky. V projektu se podílí především na organizační a metodické koordinaci aktivit. Hlavní organizátorka Juniorské vědecké konference.


Posilování občanské angažovanosti připravenosti jednat ve prospěch životního prostředí ve výuce: Informace jsou na nic!

Změňte postoje a chování skrze efektivní komunikaci zelených témat ve výuce.

Dlouho jsme věřili, že k tomu stačí sdělit fakta. Nyní víme, že to nestačí.

Objevte 7 mocných principů, které promění váš způsob komunikace v magnet na pozornost a motor skutečné změny. Tento prakticky orientovaný workshop vám přinese konkrétní příklady dobré praxe, praktické tipy a jasné návody. Učte se, jak posilovat občanskou angažovanost a připravenost jednat ve prospěch životního prostředí. Přestaňte mluvit do prázdna – stavějte mosty přímo do srdcí a hlav lidí.

Judita Nechvátalová 

GREEN CAT

Zakladatelka Green Cat. Pomáhá značkám a organizacím, aby jejich eko-komunikace skutečně fungovala a vedla ke změně chování.

S nadšením se vrhá do projektů, které dávají smysl lidem i planetě.


Environmentální vzdělávání bez sociálních souvislostí?! To dnes nejde!

7 kroků ke zlepšení mikroklimatických podmínek na školním pozemku a v okolí školy 

Na workshopu se zaměříme na proces, který nejen dětem, ale i dospělým pomáhá zlepšovat životní prostředí a zároveň rozvíjet akční kompetence, posilovat sebedůvěru a víru ve vlastní úspěch. Společně projdeme 7 kroků programu Ekoškola, který inspiruje více než 20 milionů dětí po celém světě ke spoluvytváření lepšího a udržitelnějšího světa. Tento praktický a motivační workshop nabídne nástroje a postupy, jak aktivně přispět k ochraně přírody a jak proměnit mikroklima své školy i okolí k lepšímu. Přijďte se inspirovat, jak krok za krokem přinášet pozitivní změny do každodenního života.

Alena Kohoutová

ADRA

V enviromentálním a globálním vzdělávání pracuju 20let jako lektorka, metodička, koordinátorka projektů a na dalších pozicí, které jsou třeba. Dovedlo mě k němu jednak brzké uvědomění toho, že se na jinou planetu stěhovat nechcu a že ji jako příslušník rodu Homo sapiens.s.i k životu potřebuju Druhak to byl zážitek ze socialistického školství, který mě nasměrovalo k hledání cest, že jde zajímavěji, přirozeněji, celoživotně, s motivací a zájmem... učit! Proto jsem se seznámila s různými metodickými přístupy jako je kritické myšlení, waldorfská pedagogika, metody specifické pro EV, GV... , které se snažím v seminářích na VŠ uplatňovat a motivovat tak studenty k jejich praktickému používání v jejich školní praxi, ale i v péči o své okolí, životní prostředí, planetu.  


    Workshop pro veřejnou správu - Silné obce: Jak SDGs 16 a 17 posilují důvěru, spolupráci a rozvoj obcí

    Cíle udržitelného rozvoje 16 (Mír, spravedlnost a silné instituce) a 17 (Partnerství pro naplňování cílů) nabízejí obcím konkrétní nástroje, jak zlepšit transparentnost, zapojit občany do rozhodování a budovat efektivní partnerství napříč sektorem. Seminář pro zástupce samospráv ukáže, jak mohou obce využít tyto cíle k posílení důvěry ve veřejnou správu, zefektivnění komunikace s občany a vytváření udržitelných projektů, které přinášejí hmatatelné benefity pro místní komunity. Představíme a rozebereme praktické příklady, jak obce skrze naplňování SDGs 16 a 17 zvyšují svou atraktivitu, zlepšují služby a získávají nové zdroje pro rozvoj. Účastníci se dozví, jaké konkrétní kroky mohou podniknout pro podporu zvětšování kapacit úřadu, zvýšení přitažlivosti obce, zapojení veřejnosti a vytváření strategických partnerství – a jak tyto aktivity přispívají k dlouhodobé prosperitě a spokojenosti obyvatel.

    Jan Kurka

    SUSTO - Sustainability Tools

    Jan je spoluzakladatel konzultační společnosti SUSTO - Sustainability Tools, která poskytuje analytické a rozvojové služby v oblasti udržitelnosti pro soukromé společnosti a samosprávy. Cíle udržitelného rozvoje jsou jeho oblíbeným nástrojem, jehož využití aplikoval mimo jiné v Jihlavě nebo Jablonci nad Nisou. Jan je editorem publikace Jak na udržitelné obce, která vyzdvihuje dobrou praxi českých obcí při naplňování SDGs. V současnosti si rozšiřuje své kompetence na německé Tomorrow University of Applied Sciences studiem využití AI pro důstojný život v mezích planety Země


    Společnost, morálka, zákony a co jednotlivci? Jak (ne)protlačit změnu.

    Zaměříme se na propojenost společenských postojů, morálky a práva. Ukážeme si, jak využít SDGs jako hybné síly pro navázání spolupráce s jednotlivci, firmami a dalšími aktéry pro dosažení společenské i legislativní změny. Na příkladech z oblasti ochrany zvířat prozkoumáme, jak jednotlivci, instituce a média utvářejí společenskou morálku.

    Využijte sílu SDGs pro rozvoj vlastní organizace a hledání správných partnerů pro změnu společenských postojů.

    Lenka Skoupá

    Toulcův dvůr

    Více než 20 let působí na poli EVVO. Kromě své pozice ve vedení Toulcova dvora se věnuje práci lektorské. Zaměřuje se na dospělé, především studenty VŠ. Vzdělávací aktivity vede s cílem rozvoje kritického myšlení a hledání cest k environmentální odpovědnosti.


    Ukázka práce s online kurzem Změna klimatu

    Workshop je vhodný pro učitele 8.-9. tříd ZŠ a 1.-2. ročníku SŠ

    Maximální počet účastníků 30, k účasti je nutné mít sluchátka a nabitý telefon s Android, nebo iOS, tablet nebo notebook s připojením k internetu.

    Online kurz je jednoduchý a atraktivní způsob, jak se žactvo může seznámit se základními fakty o změně klimatu. Ale co dál?

    V rámci workshopu si účastníci a účastnice vyzkouší kapitolu kurzu v roli studujících. Následovat bude ukázka aktivit, kterými lze se třídou na kapitolu navázat.

    Sára Pokorná, Pavel Ehrlich

    Člověk v tísni

    Sára je metodička a lektorka klimatického vzdělávání v organizaci Člověk v tísni. V rámci organizace se věnuje tvorbě vzdělávacích materiálů, např. online kurzů na udrzitelnysvet.online, a vedení kurzů a workshopů pro vyučující dle principů Active citizens a filozofie pro děti.

    Pavel je koordinátorem environmentálního a klimatického vzdělávání. V rámci organizace se věnuje přípravě a vedení projektů a spoluvytváří vzdělávací materiály. Kurátoruje webové stránky www.ucimoklimatu.cz a spolupracuje s partnerskými organizacemi Člověka v tísni.

    Zažijte badatelství: Kompetenční dílna napříč cíli SDGs

    Pojďte se nechat vtáhnout do procesu bádání – workshop vám umožní na vlastní kůži zažít výuku, kdy se učitel stává průvodcem objevování. Vyzkoušíte si celý badatelský cyklus, od kladení otázek přes tvorbu hypotézy až po prezentaci a reflexi výsledků. Společně prozkoumáme, jak prostřednictvím badatelských aktivit rozvíjet kompetence jako kritické myšlení, spolupráci, komunikaci či odpovědnost za vlastní učení, které jsou základem pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji. Workshop je určen všem pedagogům, kteří chtějí podpořit rozvoj kompetencí pro udržitelný rozvoj napříč vzdělávacími oblastmi.

    Lenka Vlčková

    Badatelé - TEREZA, vzdělávací centrum, z.ú.

    Lektorka a metodička projektu Badatelé vzdělávacího centra TEREZA, koordinátorka mezinárodního programu GLOBE.


    Udržitelnost a solidarita ve výuce – jak využít sociální témata SDGs pro lepší budoucnost

    Interaktivní workshop je určen pro vyučující 2. stupně ZŠ, SŠ a pracovníky s mládeží, kteří chtějí smysluplně integrovat témata udržitelnosti a solidarity do své výuky či programů. Zaměříme se především na sociální aspekty Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) a jejich začleňování do vzdělávací praxe.

    Ukážeme si jednoduché aktivity a metody, které u mladých lidí rozvíjejí klíčové kompetence pro budoucnost – jako je empatie, kritické myšlení, spolupráce nebo aktivní občanství.

    Účastníci si vyzkouší dvě simulační hry, které seznamují studenty a studentky s cíli udržitelného rozvoje. Také získají konkrétní tipy, metodické materiály i odkazy na ověřené zdroje, které mohou okamžitě využít ve výuce nebo při práci s mladými lidmi.

    Kateřina Kadlecová 

    CHARITA

    Kateřina je lektorkou globálního vzdělávání a také vyučuje biologii a geografii. Dlouhodobě se věnuje začleňování témat udržitelnosti do školní výuky i neformálního vzdělávání. Podporuje vyučující v rozvoji metod, které vedou k aktivnímu a odpovědnému přístupu mladých lidí ke světu kolem nich. "Baví mě pracovat na projektech, které mají smysl a které spojují lidi pro dobrou věc, proto nyní pracuji právě pro Charitu ČR."


    Začleňování environmentálních cílů SDGs do vzdělávání:

    Praktické nástroje pro zapojování SDGs do výuky na 2. stupni ZŠ a SŠ

    Jak efektivně a interaktivně přiblížit žákům cíle udržitelného rozvoje (SDGs)?

    Workshop nabídne praktickou inspiraci pro pedagogy, jak pracovat s tématy udržitelnosti ve výuce pomocí dvou inovativních nástrojů – Agri Food Fresk a Flourishing Business Canvas. Oba přístupy podporují systémové a kritické myšlení, porozumění souvislostem i tvořivost při hledání řešení environmentálních a sociálních výzev.

    Magdalena Prunerová 

    lektorka U studánky poznání

    Magdaléna se přes 20 let věnuje vzdělávání dospělých a rozvoji lidského potenciálu a to i v souvislosti s principy udržitelného životního stylu. Hlavním tématem v posledních letech je možnost pěstování ve městech nebo komunitách v akvaponických systémech. Vnitřní přesvědčení: pěstovat se dá všude, technologie, prostor a vnitřní motivace nám umožňují neuvěřitelné!


    Začleňování tématu Výchovy demokratického občana a Člověk v demokratické společnosti jako průřezová témata do vzdělávání.

    Zažijete si na vlastní kůži, jak funguje metodika JSNS založená na sdílení příběhu, pocitů, které vyvolává, diskuzi a vzájemném poznávání.Zapojení JSNS do výuky a třídnických hodin přináší podle svědectví pedagogů, kteří ji používají, rozvoj všech zásadních osobnostních a sociálních dovedností a rozvíjí tak kompetence pro demokratickou kulturu. Na workshopu zhlédnete dokumentární film, zrealizujete klíčové aktivity a představíme vám, jak využívat portál jsns.cz.

    Vlasta Urbanová

    lektorka, spoluautorka metodiky JSNS

    O využití JSNS říká: "Dochází k něčemu mimořádnému, co běžný vzdělávací proces neumožňuje tak často: najednou tu nejsou na jedné straně "oni" (učitelé), kteří něco sdělují, a na druhé straně "oni" (žáci), kteří jsou poučováni. Najednou jsme tu "my" (všichni společně), kteří sledujeme často velmi osobní zpověď hrdinů dokumentárního filmu."· 20 let učila český jazyk a literaturu, občanskou nauku a byla výchovnou poradkyní a metodičkou prevence na libereckém učilišti· dnes pracuje jako ředitelka chráněné dílny a pro JSNŠ stále zůstává kmenovou lektorkou a spoluautorkou metodiky· lektoruje semináře pro pedagogy a budoucí pedagogy· podílí se na rozvoji materiálů JSNS