Anotace workshopů a medailonky lektorů
Lenka Vlčková
Vzdělávací centrum TEREZA
Jak začít bádat nejen o stromech
Tušíte, kolik badatelských kroků vede k nadšeným dětem? A proč bádání nejsou jen pokusy? Pojďte zažít, proč badatelství baví malé i velké. Vyzkoušíme si část badatelské lekce, kde prozkoumáme stromy zblízka. Společně se podíváme, na čem badatelství stojí a proč jsou všechny jeho části důležité. Nebudou chybět ani základní tipy, jak s badatelstvím ve třídě můžete začít a jak ho rozvíjet na tématech vody a zeleně.
Badatelství (badatelsky orientované výuce) se ve vzdělávacím centru TEREZA věnujeme už 15 let, vzdělávací metodické materiály připravujeme v úzké spolupráci s učiteli a průběžně ověřujeme, jak jim vyhovují.
Zdroj obrázku: https://www.linkedin.com/in/lenka-vlckova
O lektorce:
Lenka Vlčková
během svého působení ve Vzdělávacím centru TEREZA prošla různými zkušenostmi práce s žáky i pedagogy. Nyní koordinuje mezinárodní program GLOBE a především podporuje pedagogy na cestě zavádění badatelství do výuky. V týmu programu Badatelé spoluvytváří metodické materiály a lektoruje semináře pro pedagogy a další vzdělavatele.
Klára Dušková
Nadace VIA
Krajina je také soused
Máte chuť porozumět fungování krajiny ve městě kolem vás? Začít ji i trochu jinak vnímat a dívat se na ni jinýma očima? Nejprve si promítneme spoustu fotek, získáte odkazy na zajímavá videa, publikace a také se seznámíte s interaktivní mobilní aplikací. V druhé části workshopu se dozvíte, jak vás v může podpořit Nadace Via, která nabízí speciální granty pro děti už od 11 let. Nebudou chybět ani příklady projektů, které Nadace Via podpořila, takže se můžete inspirovat. Workshop vychází z publikace "Naše krajina", kterou je možné si stáhnout v pdf.
Na místě také budou zdarma k dispozici výtisky.
Zdroj obrázku: https://www.linkedin.com/in/klara-duskova
O lektorce:
Vystudovala obor Inženýrství životního prostředí na stavební fakultě ČVUT v Praze. Poté přes 10 let pracovala v projekční vodohospodářské firmě, kde se zabývala hlavně zpracováním studií, vodohospodářských plánů a hydrologických modelů. Je autorizovanou inženýrkou pro stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství. Nyní se v Nadaci Via podílí na komunitním programu Místo, kde žijeme, na starost má zejména téma krajiny. Snaží se lidem ukázat cesty, jak se mohou formou sousedských aktivit podílet na zlepšování stavu našeho prostředí.
Petr Fiala
koordinátor programu Ekoškola, vzdělávací centrum TEREZA
7 kroků ke zlepšení mikroklimatických podmínek na školním pozemku a v okolí školy
Na workshopu se zaměříme na proces, který nejen dětem, ale i dospělým pomáhá zlepšovat životní prostředí a zároveň rozvíjet akční kompetence, posilovat sebedůvěru a víru ve vlastní úspěch. Společně projdeme 7 kroků programu Ekoškola, který inspiruje více než 20 milionů dětí po celém světě ke spoluvytváření lepšího a udržitelnějšího světa. Tento praktický a motivační workshop nabídne nástroje a postupy, jak aktivně přispět k ochraně přírody a jak proměnit mikroklima své školy i okolí k lepšímu. Přijďte se inspirovat, jak krok za krokem přinášet pozitivní změny do každodenního života.
Zdroj obrázku: https://www.linkedin.com/in/petr-fiala
O lektorovi:
Petr Fiala
Lektor a metodik zaměřující se na vzdělávání směrem k udržitelnosti a klimatickým změnám. 8 let vedl dopolední výukovo-výchovné programy, školy v přírodě, tábory, převážně s environmentálním obsahem. Baví ho v životě pozorovat a hledat příčiny a důsledky. Pochopit, a pak zlepšovat.
Carolina Sidon a Alžběta Macková
Muzeum Říčany - Tvořivá hra
Rok v tvořivé zahradě
Jak s dětmi tvořit, aby je to bavilo? Seznámíme vás s metodou tvořivé hry, která vám ukáže způsoby, jak dětem připravit podnětné a bezpečné prostředí uvnitř i v zahradě, naučit je pravidla pro manipulaci s nejrůznějšími materiály a opravdovými nástroji – a nechat je přemýšlet, tvořit, experimentovat a hrát si.Přijďte se inspirovat, jak využívat všechna roční období, přírodní materiál, členění zahrady, rozmanité prostorové možnosti, živly a jejich vlivy, živé organismy, vůně a mnoho dalších podnětů pro zdravý dětský rozvoj a tvořivého ducha. Workshop je vhodný pro učitelky MŠ a pro 1. a 2. třídu ZŠ.
O lektorkách:
Mgr. Carolina Sidon
Zdroj obrázku: https://muzeumricany.cz/pro-skoly/tvoriva-hra/o-nas/
Jsem lektorka a mentorka tvořivé hry. Věnuji se výtvarné výchově a ráda tvořím rukama. Ten pocit, když vám pod rukama roste nový výrobek, otáčíte ho, zkoumáte, pilujete, brousíte, zkoušíte a experimentujete. Cítíte vůni jeho materiálu a ruce máte příjemně špinavé a unavené od práce. To je zážitek, který metodou tvořivé hry zprostředkujeme dětem ve školce. Neděláme práci za ně a necháváme je, aby si bezpečně prošlapávaly svou vlastní tvořivou cestu.
Ing. Alžběta Macková
Zdroj obrázku: https://muzeumricany.cz/pro-skoly/tvoriva-hra/o-nas/
Jsem lektorka a mentorka tvořivé hry. Ráda se věnuji tvořivé hře venku, kde mají děti k dispozici nepřeberné množství materiálů. Nejraději v lese, ale i na školkové zahradě vznikají unikátní dětské projekty. Specializuji se na propojení tvořivé hry venku a environmenální výchovy, jsem garantem projektu Objevy v zahradě pro mateřské školy.
Lenka Skoupá
Toulcův dvůr
Voda patří do přírody - hospodaření s dešťovou vodou na Toulcově dvoře
Projekt Toulcova dvora získal v loňském roce 2 ceny Adapterra awards. Na workshopu se seznámíme s tím, co porota ocenila a jak tuto dobrou praxi využít na školních zahradách a pozemcích. Čeká vás 7 tipů na zlepšení modrozelené infrastruktury a podporu biodiverzity místa.
Následně se budeme věnovat tomu, jak místo využívat v EVVO a společně připravíme několik metodik ukázkových hodin. Ty budou účastníci moci následně využívat ve vlastní výuce.
Zdroj obrázku: https://toulcuvdvur.cz/pracovnik/lenka-skoupa-30169
O lektorce:
Lenka Skoupá
Předsedkyně sdružení a "hybatelka" mnoha věcí, aktivit a projektů. Je odbornicí ve světě domácích a hospodářských zvířat. Publikuje v odborných časopisech, vede semináře i webináře, má za sebou autorství tří odborných knih. Ve volném čase vyhledává aktivní odpočinek a outdoorové sporty, které jsou někdy na hranici adrenalinu. Právě odtud si přinesla schopnost v klidu a s nadhledem řešit výzvy i složité situace.
Jana Lavrenčíková Myšková, Jana Mendlová Doležalová a Martin Srb
projekt Hydropolis
Kam, s kým, kdy a jak za reálným vodohospodářským provozem v Praze
Zajímají vás exkurze, u kterých se vaši žáci a studenti nebudou nudit? Víte, kam je vzít a zažít s nimi reálné provozy Pražských vodovodů a kanalizací? Chcete oživit téma vody a zjistit, jaké tajemství se skrývá za pitnou vodu, která nám doma teče z kohoutku, kdykoliv to potřebujeme? Že čištění odpadní vody není samozřejmostí a co nepatří do kanalizace? Kde se tohle a ještě více dozvíte? Jak si vybrat tu správnou destinaci exkurze podle věku, znalostí i ročního období? Tohle vše, a ještě něco víc, vám přinese workshop Kam, s kým, kdy a jak za reálným vodohospodářským provozem v Praze?
Jako bonus vám bude představeno nově vznikající osvětové centrum Hydropolis. Na konferenci navíc budou připraveny brýle, díky kterým se s virtuální realitou dostanete do skrytých míst pražského vodárenství.
O lektorech:
Zdroj obrázku: archiv lektorky
Ing. Jana Lavrenčíková Myšková, Ph.D.
Manažerka projektu Hydropolis, nově vznikajícího osvětového centra, přibližující veřejnosti, co vše předchází takové samozřejmosti, jako je vytékající pitná voda z kohoutku u každého z nás.
Zdroj obrázku: archiv lektorky
Jana Mendlová Doležalová, Dis
Referentka marketingu PVK, která má mimo jiné na starosti osvětové programy a spolupráci se školami. Osobně se s ní můžete potkat v Muzeu pražského vodárenství při programu Koloběh vody ve vodárenství a starším dětem vysvětlí fungování čistírny odpadních vod.
Zdroj obrázku: archiv lektora
Pavel Procházka
Denisa Čadková
YWP CZ, spolek H2Ospodař
Vodní infrastruktura ve městě - jak je drahocenná voda, co nám teče z kohoutků?
Jak pracné a energeticky náročné je dopravit vodu do domácnosti a následně na čistírnu odpadních vod? Jak se na distribuční síti zajišťuje, že je bezpečné pít vodu z kohoutku? Jak velké jsou náklady spojené s užíváním vody? Účastníci se seznámí s procesem dopravy vody z přírody do našich domácností a zpět, zároveň se dozví o vlivu fungování vodovodní sítě na náš každodenní život, naše peněženky nevyjímaje. Složitost systému sami zakusí na interaktivním modelu během konstrukce vlastní distribuční sítě.
Zdroj obrázku: https://cz.linkedin.com/posts/denisa-cadkova
O lektorce:
Denisa Čadková
Právě jsem dokončila magisterské studium obor Technologie vody na Vysoké škole chemicko-technologické. V této instituci budu dále pokračovat na prezenčním doktorském studiu se zaměřením na výzkum anammox bakterií a jejich potenciálního využití. Od září 2023 mě též čeká výuka úloh v Laboratoří technologie vody. Na VŠCHT se angažuji na různých veřejných akcích, například Noc Vědců či Dny otevřených dveří. V minulém roce jsem byla na stáži ve společnosti Veolia a též ve Výzkumném ústavu vodohospodářském T. G. Masaryka. Mám za sebou zkušenost ze zahraničního vzdělávacího kurzu týkajícího se ztrát tlaku vody v potrubí.
Mimo akademickou obec se snažím šířit povědomí o vodě. Pracuji ve spolku H2ospodař, kde lektoruji workshopy o cestě vody a vodě v krajině. Na interaktivních modelech dětem ukazuji, jak funguje čistírna, jak se změnil tok vody v krajině a předvádím též pokusy s úpravou surové vody. Vzdělávám děti v mateřských, základních a středních školách. Snažím se v nich vzbudit nadšení a vědomí důležitosti vody. Jen za tento rok jsem se potkala s více jak 300 dětmi na workshopech a na veřejných akcích ten dosah byl mnohonásobně vyšší. Poslední akce, na které jste mě mohli potkat byl Vědafest, největší populárně naučná akce v ČR. Předávat informace o problematice vody mě neskutečně baví.
Annelie Kadlecová
H2ospodař!
Voda ve městě - jak připravit naše města na klimatickou změnu - bez kooperace to nejde - ukázka roll-playingové hry
Workshop Voda ve městě se zaměřuje na přiblížení problematiky modrozelené infrastruktury hravou formou. Tento workshop je běžně realizovaný pro žáky 2. stupňů základních škol a na středních školách.
V první části se účastníci seznámí se základními pojmy, jako je např. mikroklima nebo tepelné ostrovy. Zároveň se dozví, jak oni sami mohou zlepšit jejich město tak, aby tam všem bylo příjemněji.
Druhá část workshopu je zaměřená na využití získaných znalostí a rozvoj komunikačních dovedností formou kooperativní hry. Účastníci se stanou občany města H2Ospodařov, kde budou muset pro úspěch splnit různé úkoly – jak na individuální bázi, např. jakým způsobem zadržet dešťovou vodu u nich doma, tak i v rámci celého města, např. kam po konzultaci s úřadem umístit park nebo stromořadí.
Zdroj obrázku: https://ftop.vscht.cz/fakulta/vedeni-fakulty/as/volby-as-ftop/volby-2023/studenti
Ing. Annelie Kadlecová
Libor Musil a Jan Machač
LIKO-S holding, a.s. a IREAS
Zelené fasády a střechy jako rychlé řešení změny klimatu
Velmi rychle jsme se během posledních 6 let dostali do éry vysokých teplot a v dalších letech se bude stále zvyšovat počet horkých dní a nocí.
Již víme, že zeleň dokáže účinně snížit vedro. Zeleň umístěná na stavbách snižuje horko tím, že odpařuje vodu.
Čím více vody odpaříme, tím více se teplota sníží. Fasáda domupokrytá rostlinami je několikrát denně zavlažována a tím výborně chladí budovu i svoje okolí. Takže místo rozpáleného domu stojí na ulici krásná chladicí jednotka – dům se zelenou fasádou. V takovém domě a okolo něj je dobře.
O lektorech:
Zdroj obrázku: https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/libor-musil-nejsem-zadny-ekologicky-levicak-jsem-podnikatel
Ing. Libor Musil
Velmi rychle jsme se během posledních 6 let dostali do éry vysokých teplot a v dalších letech se bude stále zvyšovat počet horkých dní a nocí.
Již víme, že zeleň dokáže účinně snížit vedro. Zeleň umístěná na stavbách snižuje horko tím, že odpařuje vodu.
Čím více vody odpaříme, tím více se teplota sníží. Fasáda domu, pokrytá rostlinami je několikrát denně zavlažována a tím výborně chladí budovu i svoje okolí. Takže místo rozpáleného baráku stojí na ulici krásná chladicí jednotka – dům se zelenou fasádou. V takovém domě a okolo něj je dobře.
Zdroj obrázku: archiv lektora
Ing. Jan Macháč, Ph.D.
Dále působí na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, kde se zabývá adaptací měst z pohledu ekonomiky a přínosu obyvatel. Je mimo jiné autorem knih jako Voda ve městě nebo Modrozelená města. V rámci příspěvku seznámí s nejnovějšími poznatky ohledně fungování střech, jako je izolační funkce zelené střechy mající dopad jak na úspory za energie, tak v boji s tepelným ostrovem. Současně pak představí i další přínosy a jejich ekonomické ocenění, z kterého plyne, že investice do zelených střech se ve městech vyplácí.
Magdalena Prunerová
MgC Group
Klimatická mozaika
Hledáte cestu, jak vtáhnout studenty nebo svůj tým do diskuze o tom obávaném, komplexním a mnohdy nicneříkajícím slovu "udržitelnost"?
V 90 minutách vám představíme princip a přínosy workshopu
Klimatické mozaiky (Climate Fresk), která může sloužit jako nástroj podporující
diskuzi o příčinách a důsledcích změny klimatu, jak s ním ve firmě pracovat a
podpořit i související témata - ESG, cirkulární ekonomiku, či odpovědnost a
smysl práce.
Co je Klimatická mozaika?
Workshop postavený na základě vědeckých dat z mezinárodních IPCC reportů.
Zábavný, kolaborativní, kreativní. Pomáhá účastníkům rozvinout diskuzi a
znalosti o klimatické změně.
Jedná se o práci v týmu 4–8 osob. Pomocí 42 karet budete tvořit mozaiku
sestávající z různých jevů (principem příčiny – následky), dozvídat se o jejich
významu a sdílet zkušenosti či pocity, které s nimi máte spojené.
O lektorce:
Magdalena Prunerová
Zdroj obrázku: https://www.speakeri.cz/speaker/magdalena-prunerova
Zaměřuje se především na strategický rozvoj personálních zdrojů, rozvoj osobnosti a týmové spolupráce pro top management. Má dlouholeté praktické osobní zkušenosti se vzděláváním a tvorbou vzdělávacích plánů pro vrcholný a střední management, stejně jako pro obchodníky, interní lektory a mentory i servisní personál. K jejím oblíbeným tématům patří leadership, osobní management, interní komunikace, sociální vztahy v týmu, zavedení a trénink interních lektorů a prezentační dovednosti. Je zakladatelkou R&D Center při MgC.